واحد مغایرت

در پی نارضایتی­های مکرر مشتریان و شعب بانک از بروز تعداد قابل توجهی مغایرت مالی و عدم رفع مسائل مربوط به pos درتاریخ  ۹۶/۰۷/۰۱ واحد مغایرت زیر نظر معاونت عملیات با تعداد ۸۷۰ تیکت رسیدگی نشده  شروع به فعالیت نمود.

 

موارد کلی مغایرت­های اعلامی توسط پذیرندگان و مشتریان:

  1. مغایرت در خرید

  2. مغایرت در پرداخت قبوض

  3. مغایرت در خرید شارژ

  4. برداشت نادرست از حساب پذیرنده یا مسدودی حساب

  5. مغایرت کارت شهروندی و کارت بلیط مترو

 

 

 

انواع مغایرت خرید:

 

 

 

 

تراکنش موفق با رسید موفق:

به علت تاخیر در تسویه تراکنش­ها با شکایت پذیرنده اعلام می­گردد. عمده دلیل بروز این مشکل تاخیر در ارسال تسویه از سمت سوئیچ یا شاپرک می­باشد. با بررسی تراکنش بر روی سوئیچ و بررسی زمان انجام تراکنش و زمان دریافت تسویه بر روی سوئیچ، علت به اطلاع مشتری رسیده و پس از اطمینان از واریز وجه مربوطه به حساب پذیرنده تیکت آن بسته می­شود.

تراکنش موفق با رسید ناموفق:

در این مورد که جز بیشترین موارد اعلامی از سوی مشتریان می­باشد، رسید تراکنش ناموفق است، در صورتی که تراکنش بر روی سوئیچ موفق می­باشد.

 

 

بنا به توافق انجام شده با مرکز تماس ۸۶۵۵ بانک شهر و crmفناوا کارت مغایرت­های خرید از هر نوع از طریق واحد مغایرت psp انجام می­گیرد و اعلام به واحد مغایرت شرکت صرفا جهت پیگیری در تسریع رفع آنها می­باشد.

تراکنش­های ناموفق با رسید موفق:

این نوع مغایرت که اخیرا بر روی دستگاه­های کسلز(castles)مشاهده شده است پذیرنده رسید موفق دریافت می­کند در صورتی که تراکنش بر روی سوئیچ ناموفق است و مبلغی از مشتری کسر نشده یا در صورت کسر وجه، بلافاصله به کارت مشتری عودت شده است.

 

علت بروز این نوع مغایرت از سمت زیر سوئیچ و شرکت نمایندگی کسلز(آلین کیش) در دست بررسی می­باشد.

 

 

پیش بینی می­شود این نوع مغایرت موقتی بوده و به زودی با بروز رسانی نرم افزار دستگاه پایانه فروش رفع گردد.

* لازم به ذکر است در تراکنش­های ناموفق با رسید ناموفق در صورت عدم عودت وجه تراکنش به کارت مشتری، تنها راهکار قابل ارائه از سمت واحد مغایرت ارجاع مشتری به واحد مغایرت شتاب کارت­های بانکی با شماره تلفن ۲۹۹۱۱ می­باشد.

 

 

 

 

انواع مغایرت­های قبض:

 

طبق توافق انجام شده با مرکز تماس ۸۶۵۵ و crm  فناوا مغایرت­های مربوط به قبض، به علت اینکه حساب واسط تسویه قبوض متعلق به شرکت راهبرد هوشمند می­باشد؛ و  مغایرت­های شارژ به علت اینکه ذینفع به صورت مستقیم شرکت راهبرد و بانک می­باشد، در واحد مغایرت شرکت راهبرد هوشمند بررسی و رفع می­گردد.

 

 

 

تراکنش قبض موفق با رسید موفق:

 

 

 

علت بروز آن عدم ارسال اطلاعات قبض به بانک شهر جهت تسویه قبض مربوطه می­باشد. در صورت بروز چنین مشکلی اطلاعات قبض اعم از شناسه قبض، شناسه پرداخت و شماره مرجع جهت تسویه به بانک اعلام می­گردد و در عرض ۴۸ ساعت قبض مشتری تسویه و تیکت مربوطه بسته می­شود.

تراکنش قبض موفق با رسید ناموفق:

تراکنش بر روی سوئیچ موفق و رسید آن ناموفق می­باشد.در این صورت اولا بررسی می­گردد که مبلغ تراکنش به حساب واسط واریز گردیده یا به مشتری عودت شده است. در صورتی که به مشتری عودت نگردیده باشد و  قبض مربوطه هم تسویه نشده باشد با پر کردن قبض پرداخت به مشتری درمدت زمان حداقل۴۸ ساعت و حداکثر۷۲ ساعت به مشتری عودت می­­گردد.

تراکنش قبض ناموفق با رسید ناموفق:

در این مورد مانند تراکنش خرید به مغایرت شتاب ارجاع داده می­شود.

 

 

انواع مغایرت­های شارژ:

 

خرید شارژ بر روی پایانه­های فروش به دو صورت PIN و TOP UP می­باشد. مغایرت­های شارژ نیز به صورت خرید شارژ موفق یا ناموفق اعلام می­گردد.

 

 

در خرید شارژ موفق به صورت اعتباری یا PIN مغایرت­های اعلامی بیشتر به صورت ناخوانا بودن رمزیا عدم درج پین شارژ بر روی رسید می­باشد. در این صورت پین ایجاد شده مجددا به شماره اعلامی مشتری از طریق پیامک ارسال می­گردد.

 

 

در خرید شارژ ناموفق تراکنش بررسی می­گردد، در صورت عدم عودت وجه به مشتری پین ایجاد شده مانند تراکنش موفق برای مشتری با پیامک ارسال میگردد.

در خرید شارژ به صورت TOP UP در صورتی که خرید موفق باشد و خط مشتری شارژ شده باشد شماره همراه مشتری بر روی سوئیچ نمایش داده می­شود.  در صورت بروز مشکل تراکنش بررسی و در صورت موفق بودن تراکنش و عدم شارژ سیم­کارت، pin شارژ بصورت پیامک برای مشتری ارسال می­گردد.

 

برداشت نادرست از حساب مشتری یا مسدودی حساب:

 

این نوع مغایرت با شکایت پذیرندگان درخصوص علت برداشت وجه از حساب پذیرندگان اعلام می­گردد. پس از بررسی در صورتی که برداشت اشتباه بوده و در اثر خطای فردی یا گروهی بوده باشد از حساب شرکت به پذیرنده پرداخت می­گردد.  و در صورت درست بودن برداشت یا مسدودی حساب پذیرنده، راهنمایی­های لازم صورت می­پذیرد.

عمده خطاهای صورت گرفته در این خصوص مربوط به اشتباهات انجام گرفته قبل از تشکیل واحد مغایرت در ارائه فایل ۳۵۰۰ موردی می­باشد.

تاکنون راهکاری جهت تامین وجه چنین مغایرت­هایی از سوی معاونت فنی و عملیات و یا مدیریت اعلام نشده است.

 

پذیرندگان ویژه:

 

علاوه بر موارد اعلام شده مغایرت­های اعلامی پذیرندگان ویژه به صورت vip بررسی  و بصورت آنلاین پاسخ داده می­شود. مغایرت­های قبض و شارژ اعلامی به روش تشریح شده و مغایرت­های خرید اعلامی با نامه تائید سوئیچ رفع می­گردد. نامه تائید

 

 

سوئیچ عبارت است از نامه ای که در آن نتیجه بررسی تراکنش خرید ناموفق به پذیرنده اعلام می­گردد. بررسی مغایرت­های پذیرندگان ویژه بروز انجام شده و به قید فوریت پاسخ داده می­شود.

 

 

مغایرت تراکنش­های آفلاین

مغایرت کارت شهروندی و کارت بلیط مترو:

تراکنش موفق با رسید موفق:

تراکنشی است که در آن رسید موفق بوده، ولی کارت مشتری شارژ نشده است.

در اینصورت بعد از بررسی بر روی سوئیچ و در صورت موفق بودن تراکنش، شارژ یا عدم شارژ کارت مشتری، در صورت عدم شارژ مبلغ به کارت مشتری عودت می­گردد.

تراکنش موفق با رسید ناموفق:

در صورتی که تراکنش بر روی سوئیچ موفق باشد و مشتری رسید ناموفق داشته باشند، مبلغ به کارت مشتری عودت داده میشود.

 

 

آشنایی با مفهوم مرسوم ترین اصطلاحات بانکداری الکترونیک

 

خدمات پرداخت چیست؟

خدمات پرداخت عبارت است از فراهم ساختن سخت افزار، نرم افزار و تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد شبکه به نحوی که پردازش تراکنش پرداخت دارنده کارت به پذیرنده را میسر می‌سازد. لازم به ذکر است در ارایه خدمات پرداخت چندین نهاد و مؤسسه مشارکت دارند:

 

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران: به عنوان نهاد قانونی و حاکمیتی ارایه کننده مجوز PSP به شرکت‌های متقاضی واجد شرایط

شرکت شاپرک: به عنوان نهاد ناظر بر امور مربوط به ارایه دهندگان خدمات پرداخت با الگوی کسب و کار مشخص

بانک: کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری عضو شبکه شاپرک

بانک صادر کننده (Issuer Bank): بانکی است که کارت بانکی را طبق مقررات و ضوابط بانک مرکزی برای مشتریان خود صادر می‌کند.

بانک پذیرنده (Acquiring Bank): بانکی است که حساب پذیرنده به منظور واریز وجوه مربوط به داد و ستدهای کارت‌های بانکی نزد آن مفتوح است.

پذیرنده (Merchant): شخص حقیقی یا حقوقی است که با پذیرش کارت بانکی و با استفاده از ابزار پذیرش نسبت به فروش کالا یا ارایه خدمات به دارندگان کارت اقدام می‌نماید.

دارنده کارت (Card Holder): شخصی حقیقی است که کارت بانکی توسط بانک به نام وی صادر شده باشد.

 

شرکت پرداخت الکترونیک (PSP) چیست؟

بدیهی است گسترش و ترویج پرداخت الکترونیکی مستلزم نصب، راه اندازی، آموزش و نگهداری پایانه‌های فروش (POS) به صورت گسترده در محل‌های فروش کالا و خدمات و همچنین راه اندازی امکانات نرم‌افزاری برای پرداخت از طریق اینترنت و موبایل است. طبق مصوبه مورخ ۳۰/۳/ ۸۳ ریاست محترم جمهوری در خصوص پول الکترونیکی، بانک‌های کشور می‌توانند پس از انعقاد قرارداد با شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پرداخت (PSP) جهت ارایه خدمات فوق که دارای مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشند، وظیفه ارایه خدمات پرداخت را به شرکت‌های PSP محول نمایند.

 

ابزارهای پذیرش

 

پایانه فروش/کارت خوان (POS)

عبارت است از دستگاهی که با پذیرش کارت بانکی می‌تواند امکانی را فراهم کند که وجه به صورت الکترونیکی از حساب دارنده کارت به حساب فروشنده منتقل شود (تراکنش). این دستگاه الکترونیکی پس از دریافت کارت پرداخت، شناسایی و تایید آن، مجوز لازم را برای فروش کالا یا خدمات در اختیار پذیرنده کارت قرار می‌دهد. دستگاه‌های پایانه فروش علاوه بر امکان پرداخت دارای عملکردهای مختلفی از جمله پرداخت قبوض، شارژ سیم‌کارت، اعلام موجودی، دریافت صورتحساب، امکان انصراف از خرید و گزارش روزانه است که صاحبان آن را از مزایای شعبه کوچک بانکی برخوردار می‌کند.

 

 

دروازه پرداخت اینترنتی

به سیستمی که امکان انجام هر گونه عملیات خرید و پرداخت به صورتOnline از طریق اینترنت را فراهم می‌نماید؛ درگاه پرداخت اینترنتی گفته می‌شود. دروازه پرداخت اینترنتی از طریق یک ارتباط امن، به سوئیچ بانک یا شرکت ارایه دهنده خدمات پرداخت متصل می‌شود و امکان برقراری ارتباط و انجام تراکنش‌های مالی را از طریق پروتکل‌های مورد استفاده توسط مؤسسات مالی فراهم می‌کند. با استفاده از این سیستم امکان خرید کالا یا خدمات، پرداخت قبوض، خرید شارژ و از طریق اینترنت امکان پذیر می‌باشد.

 

دروازه پرداخت از طریق تلفن همراه

این سیستم امکان هر گونه عملیات خرید و پرداخت از طریق تلفن همراه را فراهم می‌آورد. هدف از ایجاد سیستم دروازه پرداخت تلفن همراه، فراهم آوردن امکان پرداخت‌های مالی از طریق تلفن همراه برای مشتریان بانک می‌باشد. این سیستم به دارندگان حساب بانکی، امکان انجام تراکنش‌های مالی نظیر خرید کالا و خدمات، پرداخت قبوض، خرید شارژ، دسترسی به موجودی گردش حساب بانکی و از طریق تلفن همراه را خواهد داد.

 

دستگاه خودپرداز (ATM)

دستگاه خودپرداز عبارت است از دستگاهی که با شناسایی مشتری از طریق کارت بانکی یا ابزارهای شناسایی الکترونیکی نظیر آن، امور تحویلداری شعبه بانکی را به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به اپراتور انجام می‌دهد. این دستگاه الکترونیکی به مشتریان بانک این امکان را می‌دهد تا در هر زمان دلخواه به وسیله قرار دادن کارت بانکی/پرداخت در دستگاه و وارد کردن رمز کارت از حساب خود پول دریافت کرده یا تراز حساب بانکی خود را وارسی کنند بدون اینکه نیاز به شمارشگر انسانی باشد. خودپرداز همچنین امکان واریز پول یا چک، جابجایی پول میان حساب‌های بانکی، پرداخت قبوض، خرید شارژ و را برای مشتریان فراهم می‌کند.

 

کارت‌های پرداخت

هر نوع کارت پلاستیکی اعم از مغناطیسی یا هوشمند، شناسه الکترونیکی یا دیگر ابزارهای مشابه که استفاده از آن بعد از شناسایی و تایید منجر به نقل و انتقال وجه، برداشت یا بدهکار شدن یک حساب بانکی شده یا به هر شکل دیگری قدرت خرید و پرداخت را در اختیار دارنده آن قرار می‌دهد، کارت پرداخت نامیده می‌شود.

 

انواع کارت‌های پرداخت

 

۱اعتباری

نوعی کارت پلاستیکی با نوار مگنت و ماهیت با نام و چرخشی یا غیر چرخشی است و چنانچه از نامش پیداست مقدار معینی اعتبار مالی در اختیار صاحب کارت قرار می‌دهد. قرار دادن میزان اعتبار از طرف بانک یا مؤسسات صادر کننده با توجه به سابقه حساب دارنده کارت، میزان گردش مالی حساب در طول یک دوره زمانی خاص و میزان درآمد یا توانایی مالی دارنده کارت صورت می‌گیرد. دارنده کارت نیز پس از مصرف اعتبار کارت خود در پایان ماه و بر اساس صورتحساب ارسالی اقدام به تأمین سقف اعتباری خود می‌نماید.

 

۲نقدی

نوعی کارت پلاستیکی با نوار مگنت و با نام است که بارزترین ویژگی آن اتصال به حساب دارنده کارت است. میزان موجودی کارت نقدی بر اساس حساب بانکی دارنده کارت و فقط به اندازه موجودی مانده حساب تعیین می‌شود و به هنگام استفاده از کارت از حساب دارنده کارت به همان میزان کسر شده و پس از به پایان رسیدن تاریخ انقضاء کارت، دارنده یا مجدداً درخواست تمدید می‌نماید یا کارت از درجه اعتبار ساقط می‌شود. همچنین دریافت وجه یا خرید کالا و خدمات صرفاً به اندازه موجودی حساب دارنده کارت، امکان پذیر بوده و اضافه بر موجودی امکان پذیر نمی‌باشد.

 

۳کارت‌های پیش پرداخت

کارت خرید

نوعی کارت پلاستیکی با نوار مگنت، با نام و بدون قابلیت برداشت نقدی است که از قبل مبلغ آن پرداخت شده و توسط صادر کننده کارت شارژ می‌شود و به نام دارنده کارت صادر می‌شود. کارت خرید معمولا توسط سازمان‌ها و ادارات به مؤسسات صادر کننده سفارش داده شده و جایگزین بن‌های کاغذی برای ارایه خدمات به کارمندان می‌باشد.

 

کارت هدیه

کارت هدیه نوعی کارت مگنت، مبلغ دار و بی نام می‌باشد که با مبلغ معین صادر می‌شود و به دارنده آن اجازه می‌دهد به دفعات دلخواه تا سقف موجودی کارت به خرید کالا و خدمات از شبکه پذیرندگان کارت یا فروشگاه‌های مجازی (محیط اینترنتی) اقدام نمایند.

 

نکات امنیتی جهت دارندگان کارت

دارندگان گرامی کارت‌های بانکی، در این مجال می‌خواهیم اطلاعاتی در خصوص چگونگی امن سازی ابزاری که در اختیار دارید، به شما ارائه نماییم. مهم‌ترین موضوعی که در مبحث امنیت پرداخت‌های الکترونیک می‌بایست به آن توجه کرد؛ حفاظت از رمزهای عبور است.

 

رمزها و اطلاعات محرمانه کارت

می‌باشد (ATM) و پایانه‌های فروشگاهی (POS) مختص استفاده از ابزارهای فیزیکی نظیر خودپرداز رمز اول کارت:

رمز دوم کارت: جهت خرید از سایت‌های فروش اینترنتی و پرداخت‌های موبایلی استفاده می‌شود. این رمز همراه با اطلاعات تکمیلی کد سه رقمیCVV2 و تاریخ انقضای کارت که روی کارت درج شده‌اند فرآیند خرید از سایت‌های اینترنتی را کامل می‌نمایند؛ لذا حفظ محرمانگی کلیه این اطلاعات ضروری است و تاکید می‌گردد.

 

در این خصوص رعایت موارد ذیل لازم است:

 

کارت و رمز عبور خود را برای دریافت وجه یا خرید الکترونیک در اختیار سایر اشخاص (حتی فروشنده مغازه) قرار ندهید

در هنگام وارد نمودن رمز خود مراقب باشید کسی متوجه آن نشود

هر چند وقت یک‌بار نسبت به تغییر رمز کارت‌های بانکی خود اقدام نمایید.

از انتخاب رمزهای ساده مانند ۱۲۳۴، شماره شناسنامه یا تاریخ تولد خودداری نمایید

از دور انداختن رسیدهای برداشت یا خرید خود، بدون معدوم کردن آن‌ها خودداری نمایید

سایر افراد جهت واریز وجه یا انتقال به حساب شما به اطلاعات محرمانه کارت شما نظیر رمزهای اول یا دوم و تاریخ انقضا ،    نیازی ندارند و تنها داشتن شماره کارت ۱۶ رقمی شما که روی کارت درج شده است؛ کافی است.

چگونه بدون حفظ کردن برای چند کارت، رمز‌های متفاوت داشته باشیم؟

 

نکاتی در خصوص راهنمای پذیرندگان:

 

در تراکنش‌های مالی اعم خرید کالا یا دریافت خدمات لازم است؛ رسید چاپی پایانه فروش ارایه شود

در صورت انجام عملیات ناموفق در متن رسید چاپی و کسر از حساب دارنده، مبلغ ظرف ۷۲ ساعت برگشت داده خواهد شد که لازم است پذیرنده به دارنده کارت موضوع را اطلاع رسانی نماید

در صورت دریافت رسید چاپی تراکنش موفق، فرض بر واریز وجه به حساب پذیرنده است؛ لذا در صورت بروز هر گونه مشکل، لازم است پذیرنده با امداد مشتریان شرکت ارایه دهنده خدمات یا نماینده آن تماس حاصل نماید.

در صورت بروز هر گونه مغایرت در تراکنش‌های پرداخت، لازم است پذیرنده با امداد مشتریان شرکت ارایه دهنده خدمات یا نماینده آن تماس حاصل نماید.

لازم است تمهیداتی صورت پذیرد تا در صورت اتمام کاغذ دستگاه پایانه فروش، از پذیرفتن کارت و انجام هر گونه تراکنش مالی پرهیز گردد.

در صورتی که دستگاه کارت خوان پذیرنده در حین انجام کار و پس از چاپ رسید اول با اتمام کاغذ روبه رو شود و قادر به چاپ رسید دوم نباشد؛ عملیات مزبور به دلیل اتمام کار به منزله تراکنش موفق تلقی می‌گردد. در صورت ناموفق بودن تراکنش، تولید و ارسال پیام اصلاحی الزامی است. (reversal)

به اتمام رسیدن کاغذ قبل از چاپ رسید اول به منزله عدم تکمیل کار تلقی شده و لازم است حتی در صورت موفق بودن تراکنش، پیام اصلاحی ارسال و از تحویل کالا به مشتری خودداری گردد

 

واژه‌ها و اصطلاحات بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک

 

در زیر فهرستی از عناوین واژه‌ها و اصلاحاتی که اطلاع از آن می‌تواند مفید باشد گردآوری شده است

 

ابزار پذیرش

عبارت است از سخت‌افزار و نرم‌افزاری که امکان تراکنش را برای «دارنده کارت» فراهم می‌نماید

 

ابزار پرداخت

به هرگونه وسیله‌ای اطلاق می‌گردد که دارنده آن می‌تواند نسبت به انتقال وجوه از طریق آن اقدام نماید. ابزار پرداخت در حقیقت همان کارت بانکی می‌باشد

 

بانک پذیرنده (Acquirer bank)

بانکی است که حساب پذیرنده به منظور واریز وجوه مربوط به داد و ستدهای «کارت‌های بانکی» نزد آن مفتوح است

 

بانک صادرکننده کارت (Issuing Bank)

بانکی است که دارنده کارت نزد آن افتتاح حساب داشته و برای وی کارت بانکی صادر می‌نماید. حساب دارنده به عنوان حساب کسر از وجوه مبالغ بهPSP معرفی می‌گردد تا از طریق آن اطلاعات به سوئیچ شاپرک منتقل شود.

 

بانک عامل شاپرک

بانکی است که حساب‌های شرکت شاپرک در آن (بانک مرکزی) قرار دارد.

 

برچسب ابزار پذیرش

به برچسب‌های کوچک نصب‌شده بر روی پایانه‌های فروش اطلاق می‌گردد.

 

برچسب صفحه درگاه مجازی

به قرار دادن نشان و یا لوگوی تجاری در صفحه درگاه پرداخت اینترنتی اطلاق می‌شود.

پاشا

سامانه تسویه شبکه الکترونیکی پرداخت کارت و یا پایای شاپرک می‌باشد که دستور پرداخت‌های ارسالی به سامانه پایا را تولید می‌کند.

 

پایانه فروش

دستگاهی که با پذیرش کارت بانکی می‌تواند امکان فروش کالا و خدمات را برای فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت فراهم کند.

 

پذیرنده (Merchant)

شخص حقیقی یا حقوقی است که با پذیرش کارت بانکی و با استفاده از ابزار پذیرش نسبت به فروش کالا و یا ارائه خدمات به دارندگان کارت اقدام نماید.

 

پول الکترونیک

ارزش ذخیره‌شده بر روی ابزار الکترونیکی است که در قبال پرداخت وجه برای انجام پرداخت در اختیار شخص قرار می‌گیرد.

 

تراکنش

به فرآیند تبادل اطلاعات میان درخواست‌کننده و سوئیچ اطلاق می‌گردد که شامل ارسال پیام، پردازش آن و اخذ پاسخ مقتضی می‌باشد.

 

حساب تسویه پذیرنده

به حسابی که پذیرنده نزد بانک دارد، اطلاق می‌شود. این حساب با کد شبا شناخته‌شده و بانک از طریق آن با پذیرنده دارای حساب، تسویه انجام می‌دهد.

 

خدمات پرداخت (Payment Service)

عبارتند از فراهم ساختن سخت‌افزار، نرم‌افزار و تجهیزات مورد لزوم و ایجاد شبکه به نحوی است که پردازش تراکنش پرداخت «دارنده کارت» به پذیرنده را میسر سازد.

 

خرید اعتباری

به انجام تراکنش خرید به صورت اعتباری (از طریق کارت‌های اعتباری) گفته می‌شود.

 

خرید غیر اعتباری

به انجام تراکنش خرید به صورت نقدی (از طریق کارت‌های نقدی و پیش‌پرداخت) گفته می‌شود.

 

دارنده کارت (Card Holder)

شخص حقیقی است که کارت بانکی توسط بانک به نام وی صادر می‌گردد.

 

درگاه پرداخت از طریق تلفن همراه

درگاه پرداخت از طریق تلفن همراه امکان هر گونه عملیات خرید و پرداخت از طریق تلفن همراه را فراهم می‌آورد.

 

درگاه پرداخت اینترنتی

درگاه پرداخت اینترنتی امکان انجام هر گونه عملیات خرید و پرداخت به صورت Online از طریق اینترنت را فراهم می‌نماید.

 

ساتنا

به سامانه تسویه ناخالص آنی گفته می‌شود که مرحله تسویه بین‌بانکی توسط این سامانه انجام می‌شود.

 

سامانه پایا

سامانه‌ای جهت مکانیزه نمودن پرداخت‌های خردِ بین‌بانکی می‌باشد.

 

سوئیچ

واسطه‌ای مشتمل بر مجموعه‌ای از سخت‌افزار، نرم‌افزار و پایگاه داده که پیام‌های مربوط به تراکنش‌ها را بین ابزارهای پذیرش و مقصد پردازش تبادل می‌کند.

 

شاپرک

شبکه پرداخت الکترونیکی کارت یا شاپرک، شبکه ملی است که وظیفه اتصال مؤسسات مالی به سامانه‌های ملی پرداخت، نظارت بر عملکرد فنی و اجرایی و انجام عملیات تسویه را بر عهده دارد.

 

شبا

عبارت است از شماره حساب بانکی ایران که به منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین‌بانکی و بین‌المللی بانک‌های کشور ایجادشده و در تمام سامانه‌های پرداخت بین‌بانکی منحصراً از این نوع شماره حساب استفاده می‌شود. «شبا» مستقل از نظام شماره‌گذاری داخلی هر یک از بانک‌ها است، اما در محاسبه «شبا» از شماره حساب مربوط به نظام شماره‌گذاری داخلی بانک‌ها استفاده به عمل می‌آید.

 

شتاب

به سوئیچ ملی اطلاق می‌گردد که امکان تبادل اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بین‌بانکی را فراهم می‌نماید.

 

شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت

به شرکت‌های عضو شبکه الکترونیک پرداخت کارت می‌گویند که طبق ضوابط مقررشده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجوزهای لازم در حوزه خدمات پرداخت ارائه می‌دهند و به پی‌اس‌پی (Payment Service Provider) شناخته می‌شوند.

 

مرحله آزمون

مرحله‌ای است که در آن هر شرکت PSP آمادگی‌های لازم را از طریق انجام تنظیمات و پیکره‌بندی ساختار سیستم‌های PSP برای عملیاتی شدن پیدا می‌نماید.

 

مرحله عملیات

مرحله‌ای است که در آن هر شرکت PSP عملاً تراکنش‌های پذیرندگان تعریف‌شده خود را طبق برنامه زمان‌بندی مقرر از سوئیچ شاپرک رد و بدل می‌نمایند.

لازم به ذکر است تعاریف فوق از سوی شرکت شاپرک ارائه شده است.